Monday, October 10, 2005

sepetang di bln pose

Sabtu ..ptg adik aku dr Jb balik..merungut tak tau nak masak menu apa utk husband bln pose ni...nak masak special la konon..last2 ditanyanye aku menu istimewa chicken chop yg pernah aku buat dulu..ahakss..
aku pun dah ingat2 lupee gak..last2 kami p Tesco..shoping bahan nak masak esok.. Weekend...aku lepak rumah seharian...planning nak masak menu special ..konon awalnya nak jd cikgu memasak utk adik aku...last2 anak muridnya leasap...kureng tul..cikgu plak kene masak sorang2...dr pg, aku siapkan2 basuh ayam..perapkan sekali ngan bahan2 nye..then masak juadah lain sementara tunggu ayam perap..n aku sambung buat black paper sos n tau2 jek dah ptg...waktu berbuka pose...
Fuuhhhh letih gak...cikgu memasak sorang mau tak letih..tak cukup kaki tangan aku dibuatnya..nasib baik ada hb tlong tgkkan put3..itu pun, waktu hb nak solat ke mandikan kena gak sekejap2 aku letak put3 tepi dapur..atas sit die...ahakss tunggu umi masak ek dek...


puas aku ingat2 balik resepi aku masak lepas...last2 aku buat resepi sendiri...ahaksss(campur resepi 2 cheff)..
meh la blajau..sedapp ...



Bahan-bahan:
6 keping daging ayam( yang telah dibuang tulang dan dicincang)
1 cawan jus limau
1/2 cawan air bawang putih
2 sudu besar kicap cair
3 biji telur
1 cawan tepung jagung Minyak untuk menggoreng
1 biji timun ( dipotong bulat ) 1 biji tomato dipotong bulat
sedikit daun salad


1 plastik kentang french fries untukl digoreng

Cara membuatnya :

1. Kepingan ayam diperap bersama jus limau ,air bawang putih ,kicap cair dan serbuk lada hitam.
2. Kemudian kepingan ayam yang telah diperap tadi dicelupkan didalam tepung jagung dan telur yang telah dipukul sedikit .
3. Goreng kepingan ayam di dalam minyak yang sederhana panas.
4. Sepas itu goreng kentang french fries
5. Setelah masak, angkat dan hiaskan ayam dan kentang french ries itu dengan timun, tomato dan daun salad. Hidangkan bersama sos Chicken Chop.

Sos black paper
Bahan -bahan
black paper ditumbuk halus..2 sudu besar(agak2 pedas)
340gm sos cili
200gm sos tomato
2 sudu kecil gula
sedikit garam
6 cawan stok ayam ( air rebusan ayam )
6 ulas bawang putih ( dikisar ) 5 cm halia ( dikisar )

Cara membuatnya :

1. Tumis halia bersama bawang putih . Kemudian masukkan pula sos tomato, sos cili, garam,gula dan stok ayam.
2. Untuk pekatkan kuah masukkan sedikit bancuhan tepung jagung.


3. Gaulkan kuah itu hingga mendidih. Rasa kuahnya secukup rasa. Barulah hidangkan semua masakan itu untuk di santap

No comments: